9 essentiële IT-checks om de virtuele kantooromgeving deze zomer op punt te zetten

De plotse overgang naar gedeeltelijk of volledig thuiswerken was intens voor velen, maar is 'het nieuwe werken' nu ondertussen effectief de nieuwe norm geworden? En zo ja, in hoeverre vormt die nieuwe 'kantooromgeving' dan een bedreiging voor de onderneming? Zitten er nog hiaten in de ganse opzet of is het IT-support beleid in die korte periode feilloos remote-proof gemaakt? Hier vind je alvast een checklist waardoor je snel de mogelijke optimalisaties in kaart kan brengen:

  • Is alle antivirus op alle devices van alle medewerkers up to dat?
  • Ben je in staat om de toestellen van medewerkers vanop afstand te beheren? (denk aan updates pushen, software installeren, ...)
  • Gebruiken medewerkers ook eigen toestellen voor werkdoeleinden en zo ja, is hier een duidelijk security beleid rond?
  • Is Multi Factor Authentication ingesteld?
  • Ben je in geval van een cyber attack in staat om snel de bron te detecteren en te blokkeren?
  • Worden er back-ups gemaakt van de cloud?
  • Hebben medewerkers eenvoudig toegang tot alle nodige tools en informatie via een overzichtelijk dashboard?
  • Zijn er ondersteunende tools geïmplementeerd om de interne samenhorigheid te stimuleren?
  • Werden Microsoft Teams en gelijkaardige of complementaire tools met een duidelijke visie geïmplementeerd en is de structuur ervan toekomstgericht opgezet?

Kan je bovenstaande vragen één voor één afvinken, helemaal top!