Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

KLANTVERHALEN

Userfull al meer dan 25 jaar eerste klankbord op vlak van IT bij Ancienne Belgique

Download pdf
ab logo

Ancienne Belgique

Ancienne Belgique, in de volksmond ook wel bekend als 'AB', beoogt al sinds de late seventies om een zo divers mogelijk publiek een hartelijke concertbeleving te bzorgen in het centrum van Brussel. Doorheen de jaren hebben zij als toonaangevende cultuurorganisatie reeds wat watertjes doorzwommen en ook de muzieksector op zich kende een hele evolutie.

"Onze business is uitgegroeid tot een 24/7 economie. Enerzijds dienen we een antwoord te bieden op de voortuderende instroom aan vragen van concertgangers en artiesten en anderzijds willen we onze medewerkers ook hun 'offtime' gunnen. Dat spanningsveld is momenteel één van onze grootste uitdagingen", aldus Marc Vrebos, Technisch Directeur bij AB. 

 

Bekijk de hele case

 

Afbeelding ab

Eerste stapjes op vlak van IT 

“De context was helemaal anders toen ik in ’84 bij de AB binnenwandelde: ik herinner me nog dat ik de eerste fax installeerde. Soms is het moeilijk te geloven van waar we komen in vergelijking met het continu ‘online’ zijn in het huidige smartphone- tijdperk.”, blikt Marc terug. “Het is pas in ’93 dat wij langzaamaan de nood voelden om onze IT-omgeving professioneel in te richten. Userfull - net als ons een broeiplek voor jong talent – bleek de geschikte partij om ons te ondersteunen bij de uitbouw van ons eerste echte IT-netwerk, de opzet van onze file server, etc.” vertelt Marc.

 

illustration

Organische groei in functie van nieuwe ontwikkelingen

“In het begin van onze samenwerking was Userfull ons vaste aanspreekpunt voor alles van technologie. Naarmate onze noden veranderden en de mogelijkheden toenamen, is ook hun rol mee geëvolueerd. Wij beschouwen hen als een volwaardige business partner die mee de krijtlijnen van onze IT-strategie uitzet. Vanuit een grondig begrip over waar wij als organisatie voor staan en in de toekomst naartoe willen, denken zij proactief mee over ons IT-beleid”, aldus Marc.

“Aan de hand van een gedetailleerd jaarplan- en budget, weten we zeker welke maintenance-en groeiprojecten er op de agenda staan en aan welke items nog invulling kan gegeven worden doorheen het jaar”, vult Caro Knaepen, Programme Manager bij Userfull en Value Creator voor AB, aan. “Zo hebben we het voorbije jaar geïnvesteerd in nieuwe werkplaatsen, technische continuïteit, GDPR, het dataverhaal, noem maar op ... Dit jaar staan onder andere een centraal dashboard als uitvalsbasis voor de AB-medewerker, de optimalisatie van het netwerk en de verdere transitie naar Cloud-applicaties op de planning.”

“En over de meer sectorspecifieke zaken zoals bijvoorbeeld het ticketsysteem, bepaalde social media tools, etc. maken we in samenspraak de juiste keuze. Als IT-integrator heeft  Userfull zicht op de mogelijke koppelingen tussen verschillende platformen waardoor we de ideeën van de business-kant met hen kunnen aftoetsen qua technologische haalbaarheid zodat we de gewenste richting kunnen inslaan”, vult Marc nog verder aan.

 

Afbeelding ab

Stabiliteit in een sector in beweging

“Wat mij betreft is de enige verantwoordelijkheid van een IT-afdeling te faciliteren dat jaar na jaar de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd kunnen worden. Elke beslissing die wij nemen, wordt daaraan afgetoetst: is het in lijn met onze visie, draagt het bij aan onze missie en helpt het onze werking vooruit?”, zegt Marc. “Vanuit verschillende hoeken wordt er naar ons gekeken, dus de zaken die wij ondernemen zijn weloverwogen. Digitale transformatie omarmen wij zeker, maar wij springen niet steeds op de laatste trends. Ook daarin brengt Userfull stabiliteit. Doordat zij de nodige mensen in hun team hebben die het ‘R&D’-gedeelte op zich nemen, reiken zij ons enkel die tools aan die hun degelijkheid bewezen hebben en bijgevolg future-proof zijn”, vertelt Marc.

 

illustration

IT beleid Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als verbindende factor

“Dat wij ondertussen al meer dan een kwarteeuw het vertrouwen krijgen van AB, is voor ons ganse team een verwezenlijking waar we fier op zijn. Uiteraard zijn wij sowieso blij wanneer we organisaties dankzij technologie kunnen helpen in hun groeitraject, maar op deze manier onrechtstreeks bijdragen aan een missie waar we allemaal achterstaan, maakt het nog eens zo leuk. Als ‘Vriend van AB’ zijn wij trotse ambassadeur van een muziekhuis dat een belangrijke maatschappelijke rol speelt, en we kijken uit naar de volgende 25 jaar!”, concludeert Caro.

 

Vragen? Laat ons u contacteren.

Contact